W marketingu cyfrowym korzystamy z wielu skrótów i wyrażeń anglojęzycznych. Dlatego dla początkujących adeptów przygotowaliśmy bazę wiedzy z wyjaśnieniem najważniejszych pojęć z dziedziny ecommerce i marketingu digital. Jeśli nie znalazłeś definicji, której szukasz – daj nam znać. Przygotujemy i opublikujemy ją dla Ciebie.
- ABM (Account Based Marketing)
- Backlink
- CAC (Customer Acquisition Cost)
- CAGR (Compound Annual Growth Rate)
- CPA (Cost Per Action)
- CPC (Cost Per Click)
- CRO (Conversion Rate Optimization)
- CTA (Call to Action)
- CTR (Click Through Rate)
- D2C (Direct to Consumer)
- FOMO (Fear of Missing Out)
- KPI (Kluczowe Wskaźniki Efektywności)
- MQL (Marketing Qualified Lead)
- MRR (Monthly Recurring Revenue)
- PPC (Pay Per Click)
- ROAS (Return On Ad Spend)
- ROI (Return On Investment)
- RTB (Real Time Bidding)
- SaaS (Software as a Service)
- SEM (Search Engine Marketing)
- SEO (Search Engine Optimization)
- SERP (Search Engine Results Page)
- SMM (Social Media Marketing)
- UGC (User Generated Content)
Przed Tobą pozycjonowanie stron internetowych lub planujesz inne działania marketingowe w sieci? Jeśli tak, już po krótkim researchu na pewno udało Ci się zauważyć, że w tym świecie „obowiązuje” bardzo specyficzny język. Współczynnik klikalności, content marketing, Google Display Network, social media marketing… można się w tym pogubić. Z pomocą przychodzi nasz słownik marketingowy. Wyjaśniamy najważniejsze pojęcia — tak, aby było Ci się łatwiej poruszać w tym świecie.
Słownik marketingowy: co w nim znajdziesz?
Odnalezienie się w marketingu internetowym nie jest prostym zadaniem. Jako specjaliści z branży, używamy wielu skomplikowanych pojęć. Są nam potrzebne w codziennej pracy, ale Tobie — osobie “z zewnątrz” — mogą nieco utrudniać życie. Rozumiemy to, dlatego wyjaśniamy i omawiamy wszystkie pojęcia, które mogą Ci się przydać np. gdy:
- chcesz samodzielnie stworzyć lub wypozycjonować stronę internetową i próbujesz przebrnąć przez różnego rodzaju narzędzia typu Google Search Console;
- rozważasz marketing w mediach społecznościowych;
- przed Tobą współpraca z agencją marketingową i chcesz znaleźć z jej przedstawicielami wspólny język;
- zależy Ci na lepszym zrozumieniu wyników audytów czy raportów przedstawianych przez ekspertów od kampanii reklamowej;
- interesuje Cię, jak działa interfejs programowania aplikacji (API) i jego rola w komunikacji między programami.
Przygotowaliśmy obszerne omówienie każdego ważnego pojęcia. Dodaliśmy praktyczne przykłady — po ludzku, czyli zrozumiałym językiem. Czytaj i zdobądź wiedzę, która na pewno przyda Ci się niejeden raz.
Słownik marketingowy: pozycjonowanie stron internetowych
Nasz słownik marketingowy zawiera wyjaśnienie wielu pojęć związanych z SEO, czyli pozycjonowaniem strony internetowej. Dowiesz się m.in.:
- dlaczego wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania Google mają znaczenie;
- na czym w praktyce polega pozycjonowanie strony internetowej;
- jakie elementy decydują o pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania i jak zwiększyć szanse na jej podniesienie;
- jaką rolę pełni pozycjonowanie stron internetowych w SEM;
- ile czasu trzeba czekać na wyniki działań SEO.
Słownik marketingowy: promocja w sieci reklamowej Google
Pozycjonowanie to w marketingu internetowym tylko jeden z wielu elementów “układanki”. Kolejnym jest płatna reklama strony internetowej. Może być ona prowadzona w wielu miejscach, np.:
- w wyszukiwarce Google, w ramach tzw. linków sponsorowanych (w systemie Google Ads);
- w Google Display Network, czyli sieci reklamowej Google, gdzie reklamy wyświetlane są na stronach internetowych partnerów;
- w mediach społecznościowych, w ramach systemów takich jak Facebook Ads, Instagram Ads, TikTok Ads i wielu innych.
Z tym obszarem ważnym dla pozyskiwania potencjalnych klientów łączy się wiele pojęć. Dlatego nasz słownik marketingowy zawiera wiele terminów związanych z tym obszarem działań. Dotyczą one m.in.:
- KPI, czyli kluczowych wskaźników decydujących o powodzeniu kampanii reklamowej w Google, np. ROI czy CPC;
- modeli rozliczeniowych kampanii w sieci reklamowej czy w wynikach wyszukiwania Google;
- typów reklam, które można wybrać;
- rozmaitych elementów związanych z konfigurowaniem kampanii reklamowej w wyszukiwarce Google lub w innych systemach Ads.
Gdy się z nimi zapoznasz, będzie Ci znacznie łatwiej prowadzić działania marketingowe dla strony czy sklepu internetowego.
Słownik pojęć marketingowych: content marketing
Kolejnym obszarem ważnym w marketingu internetowym jest content marketing (marketing treści). Są to wszelkie działania związane z tworzeniem treści. I tych na stronę internetową, i na zewnętrzne portale — np. kanały w mediach społecznościowych. Z dobrym contentem warto dotrzeć wszędzie tam, gdzie można pozyskać potencjalnych klientów.
Nasz słownik marketingowy dostarczy Ci przydatnej wiedzy m.in. na temat:
- tworzenia różnych typów contentu do mediów społecznościowych;
- zasad prowadzenia bloga firmowego, tak aby wpisać się w wymogi content marketingu;
- przygotowywania artykułów zewnętrznych z myślą o link buildingu i pokrewnych działaniach.
Słownik marketingowy — wszystko, co chcesz wiedzieć o marketingu internetowym i więcej
Pozycjonowanie, reklamy w systemie Google Ads czy content marketing to nadal nie wszystko. Istnieje jeszcze wiele innych zagadnień powiązanych z komunikacją internetową i pozyskiwaniem klientów w sieci. Dlatego nasz słownik marketingowy przeprowadzi Cię przez takie tematy jak np. tworzenie sklepu internetowego, marketing szeptany czy przygotowywanie strategii marketingowej. Poruszamy też zagadnienia obejmujące m.in.:
- influencer marketing;
- automatyzacja marketingu;
- algorytmy Google i ich wpływ na pozycjonowanie stron;
- marketing doświadczeń;
- marketing aplikacji mobilnych;
- społeczna odpowiedzialność biznesu, czyli działania marketingowe służące celom CSR czy ESG;
- tworzenie landing page.
Bądź na bieżąco i nastaw się na pogłębienie wiedzy ze wszystkich kluczowych obszarów w marketingu internetowym.
Pamiętaj! Nasz słownik marketingowy jest stale aktualizowany. A to oznacza, że zawsze znajdziesz tu aktualną i kompletną wiedzę z zakresu marketingu internetowego.