SMM (Social Media Marketing)

Jak w obecnych realiach marketingowych zwiększyć zasięgi wśród odbiorców, zbudować wiarygodność marki i prowadzić potencjalnych klientów w dół lejka marketingowego? Jednym z filarów skutecznej komunikacji jest SMM, czyli Social Media Marketing.

SMM (Social Media Marketing), czyli co?

Pod pojęciem SMM (Social Media Marketing) kryją się wszelkie działania marketingowe podejmowane w mediach społecznościowych. Wbrew pozorom, jest to bardzo szeroka kategoria, w której mieszczą się zarówno narzędzia komunikacji organicznej, jak i różnorodne formy płatnej promocji.

Jakie są cele SMM?

Media społecznościowe stały się fundamentem marketingu. Korzystają z nich miliardy osób na świecie, w tym Polacy. Platformy takie jak Facebook, Instagram czy TikTok dawno przestały być jedynie narzędziami do komunikacji prywatnej. Dziś stanowią one kluczowe kanały dotarcia do potencjalnych klientów. Dlatego SMM pełni kilka istotnych ról. Odpowiadają za:

  • budowanie oraz wzmacnianie świadomości marki — przy pomocy social mediów można uświadomić grupy docelowe o istnieniu swojego biznesu i utrwalić wśród ich członków jego określony wizerunek;

  • podnoszenie wiarygodności marki — komunikacja na platformach społecznościowych sprawia, że firma zaczyna budzić większe zaufanie, może stać się dla klientów bardziej „ludzka”, a jej produkty — łatwiejsze do wyobrażenia sobie;

  • bezpośrednia komunikacja z odbiorcami — wsłuchanie się w głos użytkowników sieci pozwala nie tylko lepiej zrozumieć swoje grupy docelowe, ale również dostosować ofertę do ich prawdziwych potrzeb i podnieść jakość obsługi;

  • budowanie długofalowych relacji z klientami — tak, aby z jednorazowo zainteresowanych produktami stali się lojalnymi fanami marki;

  • szybkie zwiększenie sprzedaży — takie efekty przynoszą przeprowadzone w mediach społecznościowych kampanie reklamowe; pozwalają one na osiągnięcie niemal natychmiastowych rezultatów.

Tak szerokie możliwości, które otwierają wszelkie działania marketingowe prowadzone w mediach społecznościowych, to najlepszy dowód na potencjał tego narzędzia. Można zatem śmiało powiedzieć, że jeśli dana firma nie istnieje w mediach społecznościowych, jej szanse na poszerzenie portfolio klientów i wzmocnienie pozycji są znacznie mniejsze.

Uwaga! Działania marketingowe podejmowane w mediach społecznościowych są ważne zarówno w obszarze B2C, jak i w B2B. Z takich platform korzystają niemal wszyscy, także osoby decyzyjne w największych firmach. Dlatego warto wykorzystać każdą okazję na kontakt z nimi.

Jak prowadzić działania marketingowe w mediach społecznościowych?

SMM może przybrać bardzo różnorodne formy. Korzystając z mediów społecznościowych, można wykorzystać szereg narzędzi i rozwiązań, które pozwolą lepiej dotrzeć do użytkowników i realizować rozmaite elementy strategii marketingowej. Oto kilka przykładowych działań SMM.

Fanpage: podstawa SMM

Fanpage, czyli profil firmy na platformach społecznościowych, to fundament wszelkich podejmowanych interakcji z grupą docelową. Publikowane na nim treści stanowią podstawę strategii komunikacji. To tam powinny trafiać wartościowe, a zarazem angażujące posty. Takie, które wzbudzą zainteresowanie i wywołają określoną interakcję. Może nią być po prostu polubienie, pozostawienie komentarza czy przejście na stronę firmową. Wiele zależy od tego, jak została zaplanowana strategia SMM. Każdy jej element powinien mieć jasno wytyczony cel.

Interakcje z użytkownikami mediów społecznościowych

Urok mediów społecznościowych polega na tym, że są one interaktywne. Ich siła tkwi w tym, że użytkownicy mogą podejmować bezpośrednią komunikację z markami. Trzeba ją umieć prowadzić, tak aby spełnić oczekiwania grupy docelowej. Dlatego istotnymi elementami SMM są np.:

  • odpowiadanie na komentarze pod postami;

  • udzielanie się na grupach tematycznych powiązanych z branżą działalności;

  • tworzenie treści w odpowiedzi na oczekiwania grupy docelowej;

  • organizowanie sesji Q&A oraz innych eventów, które pozwolą lepiej poznać produkty marki; mogą to być np. szkolenia, warsztaty czy webinary.

Im lepsze przygotowanie planu treści i interakcji, tym wyraźniejsze efekty podjętych działań.

Płatne kampanie reklamowe w social mediach

Social media marketing to również kampanie promocyjne. Najważniejsze platformy zapewniają rozbudowane i kompleksowe systemy publikacji reklam. Mogą one przybierać różnorodne formaty i pojawiać się w rozmaitych miejscach serwisu, np. w relacjach, Instastories czy jako posty sponsorowane. Liczba możliwości stale rośnie i dostosowuje się elastycznie do specyfiki współczesnych mediów społecznościowych.

Dużą zaletą kampanii SMM jest możliwość precyzyjnej konfiguracji kampanii. Można zatem dokładnie zakreślić grupę docelową, nie tylko na podstawie cech demograficznych, ale też konkretnych zachowań. Dostępne są też narzędzia pozwalające na śledzenie trendów, konkurencji, a także wyników poszczególnych reklam. W efekcie można wypracować strategię pozwalającą na zachowanie stosunkowo niskiego kosztu pozyskania klientów.

To oczywiście nie koniec możliwości w tej dziedzinie. W ramach SMM możliwe jest choćby wykorzystanie marketingu wirusowego, różnego rodzaju konkursów, promocji i innych działań nastawionych na interakcję. Warto zatem zapoznać się z możliwościami, które dają media społecznościowe i na tej podstawie stworzyć spójny plan działań, który pozwoli na zwiększenie sprzedaży.

Scroll to Top