Marketing ecommerce
Branża e-commerce rośnie z roku na rok i wciąż pojawiają się na niej nowi gracze. Jeżeli więc chcesz, aby Twój e-sklep osiągnął sukces, musisz zadbać o odpowiednią komunikację z klientami. Podstawą jest dobrze prowadzony marketing ecommerce. Sprawdź, jakie elementy się na niego składają i na czym polega marketing internetowy.
Marketing e commerce, czyli co?
Marketing ecommerce to strategia promocyjna, która ma wspierać sprzedaż produktów oraz usług przez Internet. W praktyce jest to bardzo szeroki wachlarz narzędzi, które należy dobrać do:
- specyfiki prowadzonego sklepu internetowego — tj. jego wielkości, oferowanych produktów czy skali całej operacji;
- grup docelowych klientów — inaczej przebiega komunikacja z klientami w średnim wieku, a inaczej np. z gen-z;
- budżetu przeznaczonego na promocję.
Lista elementów, które można wykorzystać w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów, jest długa. Można z niej wybrać te działania marketingowe, które sprawdzają się w danej sytuacji.
Działania marketingowe dla e-commerce: co wybrać?
Poznaj kluczowe elementy e-commerce marketingu.
SEO, czyli pozycjonowanie stron
SEO to pierwsza z odsłon, jakie ma e commerce marketing. Za tym skrótem stoi określenie „Search Engine Optimization”, a bardziej po polsku — optymalizacja strony pod wyszukiwarki. Jej cel jest prosty: Twój sklep internetowy musi „dać się znaleźć” w Google — tak, aby klienci zaczęli go odwiedzać, a co za tym idzie dokonywać zakupu.
Pozycjonowanie jest złożonym i długofalowym procesem, który często porównuje się do biegu maratońskiego. Aby osiągnąć efekty, a zatem zwiększony ruch w e-sklepie internetowym i zacząć przyciągać potencjalnych klientów, trzeba wykonać wiele działań.
W przypadku sklepów internetowych SEO obejmuje zazwyczaj przede wszystkim:
- stworzenie strony internetowej, która jest dostosowana do pozycjonowania, np. z przyjaznymi adresami URL, tekstami napisanymi zgodnie z zasadami SXO (pod pozycjonowanie, ale z myślą o kliencie docelowym i informacjach, które chce on uzyskać), która łatwo i szybko się wczytuje;
- content marketing, np. prowadzenie bloga firmowego, jak również publikacja tekstów promocyjnych na portalach zewnętrznych; to narzędzie wspiera też budowanie relacji z klientami i „pchanie” ich w dół lejka sprzedażowego.
Na efekty SEO najczęściej trzeba poczekać co najmniej kilka miesięcy.
Płatna reklama, czyli PPC
Pozycjonowanie to nie wszystko. Napędzenie sprzedaży online jest możliwe również dzięki płatnej reklamie. Tej wyświetlanej np. w Google, jako linki sponsorowane, jak i w innych serwisach odwiedzanych przez potencjalnych klientów, a nawet w aplikacjach mobilnych.
Skorzystanie z płatnej reklamy pozwala uzyskać efekty „na już”. Pierwsze wyniki pojawiają się już po uruchomieniu kampanii. Dlatego wielu merchantów decyduje się na skorzystanie z opcji, które daje np. system Google Ads.
Reklamy Google dają dużą kontrolę nad inwestowanym w e-commerce marketing budżetem. Istnieje możliwość sztywnego ustalenia limitów wydatków. Aby jednak włożone w to narzędzie środki zaprocentowały i dały efekty w postaci pozyskania nowych klientów, trzeba wiedzieć, jak skonfigurować kampanie reklamowe. Stąd najlepszym rozwiązaniem jest powierzenie tej formy komunikacji z potencjalnymi klientami specjalistom, którzy wiedzą jaka jest specyfika marketingu w branży e commerce.
Marketing w e commerce: promocja w social mediach
W branży e commerce ogromną rolę odgrywa obecność marki w social mediach. Z jednej strony chodzi o prowadzenie profili sklepów internetowych na platformach odwiedzanych przez potencjalnych klientów. Mogą to być np. Facebook (głównie millenialsi, pokolenie X i boomersi), Instagram (od gen-Z po pokolenie X) czy TikTok (zwłaszcza gdy biznes e-commerce koncentruje się na najmłodszych odbiorcach).
Sam content marketing na tych platformach, tj. regularne umieszczanie postów, może nie wystarczyć. Inne działania marketingowe, które mogą być podjęte w tym obszarze, to np.:
- korzystanie z płatnej reklamy na tych platformach;
- influencer marketing, który w branży e commerce może być szybkim sposobem na napędzenie sprzedaży online.
E-mail marketing
Kolejnym elementem strategii marketingowej może być komunikacja przez e-mail. Wbrew pozorom, może to być skuteczna metoda pozyskiwania nowych klientów oraz przyciągania uwagi tych „starych”.
Często stosowaną strategią jest pozyskiwanie leadów, tj. odbiorców newsletterów dzięki zniżce na pierwsze zakupy. Klient, zachęcony np. 10-20% rabatem chętnie dołączy do listy marketingowej. Wysyłane mu wiadomości wspomogą marketing sklepu internetowego. Mogą też wzmocnić lojalność klientów.
Content marketing
O content marketingu pisaliśmy już w kontekście działań SEO. Jednak marketing treści to więcej niż pozycjonowanie czy pozyskiwanie wysokiej jakości linków. To skuteczny sposób komunikacji z klientem na każdym etapie gotowości do zakupu. Odpowiednio tworzone posty na bloga czy do social mediów mogą przyciągnąć klientów, którzy wstępnie interesują się daną branżą, jak i tych, którzy już są na progu kliknięcia w „kup teraz”.
Zastanawiasz się, jaka strategia marketingowa będzie najlepsza dla Twojego sklepu internetowego? Obserwuj bloga, aby dobrać rozwiązania, które pomogą rozwinąć Twój e-biznes krok po kroku!