Platformy ecommerce
Chcesz otworzyć własny sklep internetowy? Model biznesowy to nie wszystko, o co musisz zadbać. Trzeba zająć się również „technikaliami”. Pierwsza istotna sprawa to wybór platformy e commerce. Co to jest? Jaka platforma e commerce będzie najlepszym rozwiązaniem dla Twojego e-biznesu? Wyjaśniamy.
Co to są platformy e-commerce?
Platformy e-commerce to systemy umożliwiające prowadzenie sklepu internetowego i sprzedaży online. Platformy sprzedażowe różnią się funkcjami, możliwościami skalowania oraz integracją z innymi kanałami sprzedaży, co jest kluczowe dla efektywności działania sklepu internetowego. Przy ich pomocy można tworzyć e-sklepy, zarządzać nimi oraz obsługiwać transakcje. Można więc powiedzieć, że platforma e-commerce to podstawa biznesu w sieci. Warto więc znać dostępne rozwiązania dla sklepu internetowego i, co najważniejsze — wybrać spośród nich to, które będzie optymalne. Poznaj rodzaje najpopularniejszych platform e commerce w Polsce są popularne i czym wyróżniają się poszczególne rozwiązania.
Wybór platformy e-commerce: rodzaje
Aby wybrać odpowiednią platformę sprzedażową e commerce w Polsce i otworzyć własny sklep internetowy, warto na początku zrozumieć różnice pomiędzy ich poszczególnymi typami. Warto również zwrócić uwagę na zaawansowane narzędzia marketingowe, które oferują różnorodne opcje marketingowe dla sklepów internetowych. Do wyboru masz dwa główne rozwiązania. Są to platformy e-commerce typu SaaS oraz rozwiązania open source.
Platformy SaaS
SaaS to skrót od „software as a service”, czyli oprogramowanie jako usługa. W tym modelu platforma e-commerce jest dostępna dla klienta w chmurze. Jest utrzymywana na serwerach dostawcy, a aby korzystać z jej funkcjonalności, należy regulować abonament.
Platforma sprzedażowa SaaS — jakie są jej zalety?
SaaS może być dobrym rozwiązaniem jako platforma e-commerce, jeżeli zależy Ci na:
- szybkim wdrożeniu oraz na łatwości obsługi — aby z niej korzystać, nie trzeba mieć umiejętności programistycznych; wystarczy jedynie konfiguracja z poziomu przystępnego, przejrzystego interfejsu użytkownika;
- niskich kosztach początkowych — najczęściej nie trzeba płacić żadnej opłaty wstępnej, a po prostu zdecydować się na abonament (niczym na subskrypcję Netflixa!); może być lepsza dla początkujących sprzedawców;
- wsparciu technicznym — taka platforma e-commerce jest zarządzana przez specjalistów, a Ty nie musisz się martwić np. o aktualizacje oprogramowania czy bezpieczeństwo.
Trzeba jednak pamiętać, że to rozwiązanie do zarządzania sklepem internetowym ma swoje ograniczenia. Najważniejsze jest takie, że de facto funkcjonowanie Twojego e-sklepu zależy od zewnętrznego dostawcy. Jeżeli przestaniesz płacić abonament, możesz de facto utracić miejsce sprzedaży. Platforma e-commerce SaaS ma także ograniczoną elastyczność. Jeśli zechcesz wdrożyć do sklepu nietypowe funkcjonalności, jest ryzyko, że w tym modelu będzie to niemożliwe.
Najpopularniejsze platformy e-commerce dla sklepu internetowego w modelu SaaS to Shopify, PrestaShop czy IdoSell.
Platformy e-commerce: rozwiązania open-source
Platformy open-source są bardzo popularne wśród właścicieli sklepów internetowych. Są na nich zbudowane sklepy internetowe działające na zróżnicowaną skalę. Te rozwiązania zapewniają większą elastyczność, ponieważ dają pełną kontrolę nad kodem źródłowym i większe pole do konfiguracji różnych funkcji sklepu internetowego. Mogą być też łatwiej dostosowane do wymogów SEO, co istotne z punktu widzenia widoczności e-sklepu internetowego. Trzeba jednak pamiętać, że skorzystanie z nich wymaga pełnego wdrożenia.
Warto również rozważyć platformę Magento, szczególnie dla średnich i dużych sklepów e-commerce, które chcą rozwijać swoje działalności. Magento oferuje elastyczność, skalowalność oraz narzędzia SEO wspierające optymalizację witryn internetowych.
Platforma e-commerce typu open source — jakie są jej zalety?
Najważniejsze zalety, jakie wyróżniają platformę sprzedażową open source, to:
- elastyczność i pełna kontrola nad funkcjonalnościami sklepu internetowego — zyskuje się dostęp do kodu źródłowego, co przekłada się na szerokie możliwości konfiguracji;
- bogata gama funkcji, które można rozszerzać przy pomocy wtyczek;
- skalowalność, a zatem możliwość poszerzania możliwości platform e-commerce opartych na open source wraz z rozwojem sklepu internetowego;
- łatwość optymalizacji sklepów internetowych pod SEO, co przekłada się na korzyści marketingowe.
Należy przy tym zwrócić uwagę na to, że najlepsze platformy e commerce tego typu mogą generować wyższe koszty początkowe i związane z użytkowaniem (mimo że podstawowe wersje są zwykle dostępne za darmo) oraz wymagać profesjonalnej administracji przez specjalistę IT.
Platformy e-commerce w modelu open-source są dostępne w różnych zakresach cenowych. Wśród nich znajdą się zarówno odpowiednie dla małych e-biznesów, jak i dużych sklepów internetowych. Wśród najpopularniejszych platform e-commerce w Polsce z tej grupy można wymienić WooCommerce oraz Magento.
Jak wybrać platformę ecommerce dla własnego sklepu internetowego?
Aby określić, która platforma sprzedażowa będzie najlepsza dla Twojego sklepu internetowego, musisz określić swoje oczekiwania oraz planowany model biznesowy. Zdefiniuj więc:
- potrzeby biznesowe, np. skalę działania sklepu internetowego, model sprzedaży czy oczekiwane funkcjonalności (niektóre dają dostęp do zaawansowanych funkcji);
- Twój plan na rozwój sklepu internetowego: jeżeli przewidujesz, że biznes z czasem zacznie rosnąć, zwróć uwagę na elastyczność oraz skalowalność, które wyróżniają platformę sprzedażową;
- dostępny budżet na postawienie sklepu internetowego — jeśli oczekujesz niskich kosztów początkowych i przewidywalnych wydatków, lepiej sprawdzi się SaaS;
- poziom swojej wiedzy i umiejętności w zakresie IT — jeżeli chcesz mieć dostęp do intuicyjnego interfejsu i skupić się na merytoryce prowadzenia sklepu internetowego, postaw na rozwiązanie SaaS; jeżeli bardziej zależy Ci na elastyczności i pełnej kontroli nad swoim e-biznesem, rozważ model open source;
- zaawansowane narzędzia marketingowe — platformy oferujące różnorodne opcje marketingowe, szczególnie w pakietach rozszerzonych, mogą być kluczowe dla skutecznego zarządzania sprzedażą i marketingiem online, co jest istotne dla średnich i dużych przedsiębiorstw.
Platformy ecommerce dla sklepu internetowego — podsumowanie
Wybór odpowiedniej platformy e-commerce dla swojego sklepu internetowego jest ważnym decyzją. Warto zatem zapoznać się z możliwościami poszczególnych rozwiązań i zestawić je swoimi oczekiwaniami biznesowymi. Dzięki temu podejmiesz świadomą decyzję, a platforma sprzedażowa pomoże Ci rozwijać firmę krok po kroku.