Strategia ecommerce

Skuteczna strategia ecommerce: jak ją stworzyć i zwiększyć sprzedaż online?

Chcesz założyć sklep internetowy? Zanim go uruchomisz i zaczniesz pozyskiwać pierwszych klientów, potrzebujesz dobrego planu działania. To strategia e-commerce. Zobacz, czym dokładnie jest, jak ją przygotować i jakie elementy powinna uwzględniać.

Co to jest strategia e commerce?

Strategia ecommerce jest szczegółowym planem działania, który tworzy się, aby sklep internetowy osiągnął sukces biznesowy. Nie chodzi tu wyłącznie o zaplanowanie pojedynczej kampanii reklamowej czy włączenia do portfolio jednego produktu. Liczy się całościowa, długofalowa koncepcja działania. Taka, która stanie się drogowskazem do wszystkim podejmowanych później decyzji — zarówno marketingowych, jak i biznesowych, co w konsekwencji przyczynia się do sukcesu sklepu internetowego.

W ramach strategii e commerce dla sklepu internetowego muszą się pojawić określone elementy.

Jakie są najważniejsze elementy strategii e-commerce?

Długofalowy plan działania dla sklepu internetowego powinien uwzględniać wszystkie aspekty związane z tą formą działalności. Muszą się w nim zatem znaleźć informacje odnośnie do:

  • platformy sprzedaży online — a więc tego, w oparciu o jakie technologie będzie działać e-sklep, jak będzie wyglądać zarządzanie nim oraz jak zoptymalizować stronę sklepu internetowego, aby była łatwa w nawigacji, responsywna i zapewniała szybkie ładowanie;
  • marketingu internetowego — stworzenie dobrej strategii marketingowej pozwoli krok po kroku zbudować markę e-sklepu i napędzi bieżącą sprzedaż;
  • logistyki oraz obsługi klienta — należy określić, gdzie i w jakim modelu będą magazynowane towary, kto będzie odpowiadać za kompletację i wysyłkę zamówień, jakie opcje transportu będą dostępne, a także jak będzie wyglądać komunikacja z klientami na co dzień.

Aby odpowiedzieć sobie na wszystkie powyższe pytania i wiele innych, trzeba się dobrze przygotować. Dlatego tworzenie strategii e-commerce powinno zostać podzielone na kilka etapów.

Strategia e commerce: etapy tworzenia

Jak krok po kroku zaplanować to, jak będzie działać sklep internetowy? Oto, jak może powstać strategia e commerce.

Analiza konkurencji sklepu internetowego

Żaden e-sklep nie funkcjonuje na rynku jako samotna wyspa. Dlatego na start warto się rozejrzeć i sprawdzić, jakie biznesy e-commerce oferują podobne produkty i usługi. To punkt wyjścia do znalezienia własnego USP, czyli unikalnego wyróżnika oferty sklepu. Taki element powinien się stać punktem wyjścia do tego, jak przełożyć strategię e commerce na marketing internetowy.

Określenie docelowej grupy klientów sklepu internetowego

Aby pozyskiwać nowych klientów, trzeba wiedzieć, do kogo kieruje się ofertę. Strategia e commerce musi uwzględniać precyzyjne określenie grupy docelowej. Chodzi o cechy konsumentów, którzy będą zainteresowani oferowanymi rozwiązaniami. Im precyzyjniej zdefiniujesz potencjalnych klientów, nie tylko pod kątem demografii, ale także ich potrzeb czy problemów oraz oczekiwań, tym łatwiej będzie stworzyć strategię e commerce i przełożyć ją na sprzedaż. Personalizacja ofert, rabatów i promocji dostosowanych do określonych grup klientów może znacząco zwiększyć zaangażowanie i lojalność klientów.

Opracowanie oferty dla sklepu internetowego

Strategia e commerce musi zawierać szczegółową „rozpiskę” produktów, które ma sprzedawać Twój sklep internetowy. Tworząc listę, warto podzielić towary na kategorie, a przede wszystkim zastanowić się, czy oferowane rozwiązania wpisują się w aktualne trendy rynkowe. Tylko jeśli będzie popyt na produkty, które oferujesz, przełoży się to również na sprzedaż i zyski.

Wybór platformy e-commerce pod sklep internetowy

Sklep internetowy może powstać w wielu różnych modelach. Dostępne są rozmaite technologie, tak w modelu open source, jak i np. SaaS. Wybór zależy od oczekiwań, zasobów budżetowych oraz czasu, który ma się na otwarcie biznesu.

Zaplanowanie logistyki w sklepie internetowym

Strategia e commerce powinna również objąć kwestie logistyczne. Własny magazyn, a może model dropshippingu lub fulfillment? Każda z tych strategii ma swoje zalety, a wybór konkretnej zależy choćby od planowanej skali dystrybucji czy typu produktów do sprzedaży online.

Zadbanie o obsługę klienta

Jak będzie przebiegać obsługa potencjalnych klientów? Czy będą mieli możliwość skontaktować się z firmą telefonicznie lub na czacie? Jeśli tak, to w jakich godzinach i kto będzie odbierać telefony? Jaki będzie przebieg procesów operacyjnych i ile zajmie wysłanie zamówienia? Co zrobić, aby doświadczenie zakupowe klienta było jak najlepsze? Te wszystkie elementy również powinna obejmować strategia e commerce.

Ustalenie strategii marketingowej w sklepie internetowym

Gdy model biznesowy jest już gotowy, nadchodzi czas na stworzenie strategii marketingowej. Takiej, która pozwoli klientom dowiedzieć się o ofercie e-sklepu, zainteresować się nią, a ostatecznie — sfinalizować zakup. Jej ważnym aspektem jest także budowanie lojalności klientów, tak aby chętnie wracali do konkretnego e-sklepu i dokonywali kolejnych transakcji.

Strategia marketingowa w ecommerce: podstawa pozyskania potencjalnych klientów

Jak widać, strategia e commerce to więcej niż określenie założeń marketingowych. Jednak ta ostatnia kwestia może zadecydować o tym, czy sprzedaż w sklepie internetowym okaże się sukcesem. Dlatego warto na nią zwrócić szczególną uwagę.

Zastanawiasz się, czy uwzględnić w niej SEO, płatne reklamy PPC, promocję w mediach społecznościowych czy inne rozwiązania? To, jaką strategię obierzesz, powinno zależeć od preferencji klientów. Jeżeli dobrze je zrozumiesz i określisz, budowanie widoczności sklepu internetowego i pozyskiwanie stałych klientów stanie się prostsze.

Potrzebna Ci dobra strategia e commerce? Szukasz wsparcia w pozyskiwaniu potencjalnych klientów w internecie? Zapraszamy do współpracy!

Scroll to Top