SERP (Search Engine Results Page)

SERP (Search Engine Results Page) – definicja

Jaka jest definicja SERP? To skrót od angielskiego określenia Search Engine Results Page, czyli strona wyników wyszukiwania. To ona jest prezentowana w wyszukiwarce, np. Google, gdy użytkownik wpisze określone zapytanie.

SERP to jedno z kluczowych pojęć w marketingu internetowym, zarówno w kontekście działań SEO, jak i płatnej reklamy PPC. Zwyczajowo rekordy, które prezentuje strona wyników wyszukiwania, składają się z podobnych elementów. Są to:

  • tytuł strony;

  • jej adres URL;

  • krótki opis zawartości.

Pamiętaj jednak, że z uwagi na różne typy wyników wyszukiwania również powyższe elementy poszczególnych rekordów podlegają modyfikacji.

Co zawiera strona SERP?

Na stronie SERP znajdują się różne typy wyników wyszukiwania, zarówno uzyskane „organicznie” (tj. bez płatnej promocji), jak i dzięki kampaniom Ads. Oto najbardziej typowe kategorie.

Organiczne wyniki wyszukiwania

Organiczne wyniki wyszukiwania to te, które wyszukiwarka Google generuje „naturalnie” – na bazie algorytmów. To, czy Twoja strona pojawi się w wynikach organicznych, nie jest uzależnione od wykupienia miejsca. Google bierze pod uwagę m.in. jakość treści, jej adekwatność do zapytania użytkowników, zastosowanie określonych słów kluczowych czy liczbę wartościowych linków zwrotnych, które prowadzą pod dany adres.

Trafność wyszukiwania jest jednym z kluczowych czynników, które Google bierze pod uwagę przy ustalaniu, które wyniki wyświetlać na pierwszej stronie wyników.

Co zatem zrobić, aby uzyskać dobrą pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania? Podstawą są przemyślane działania SEO — tak związane z technicznym przygotowaniem strony, jak i z szeroko pojętym tworzeniem treści zgodnych z SXO i zasadami EEAT. Google ma bowiem za zadaniem zaprezentować najbardziej odpowiednie wyniki wyszukiwania, czyli te odpowiadające „w punkt” na poszczególne zapytania użytkowników.

Płatne wyniki wyszukiwania

Płatne wyniki wyszukiwania to de facto reklamy. Najczęściej przybierają one postać linków sponsorowanych. Są one wyświetlane tuż nad wynikami organicznymi oraz poniżej tych rezultatów.

Jak trafić do płatnych wyników na SERP-ach w Google? Poprzez odpowiednio zaplanowaną kampanię Google Ads. Warto wiedzieć, że o tym, która firma będzie promowana w odpowiedzi na dane zapytanie użytkownika, decyduje mechanizm aukcyjny stosowany na tej platformie.

Direct Answers, czyli bezpośrednie odpowiedzi

Direct Answers w SERP to bezpośrednie odpowiedzi na konkretne pytania zadane przez użytkowników. Obecnie Google często udziela ich, zbierając informacje z kilku źródeł. Są wyświetlane zazwyczaj w ramce. Linki do konkretnych źródeł pojawiają się poniżej.

Featured Snippet, czyli fragmenty wyróżnione

To forma treści pojawiająca się na SERP, zbliżona do Direct Answer, ale przyjmująca postać dokładnego cytatu z wybranej witryny. Google linkuje źródło informacji. Co ważne, Featured Snippet wpisuje się w bezpłatne wyniki wyszukiwania.

Jeszcze innym wariantem jest Rich Snippet w wynikach wyszukiwania. To inaczej rozszerzony fragment. Jest to dłuższy cytat z danej strony wyświetlany w kontekście danego zapytania. Ten element również nie może zostać opłacony i jest częścią rezultatów organicznych.

PLA, czyli karuzele produktowe

PLA to częsty element strony wyników wyszukiwania, który pojawia się w efekcie zapytania użytkowników o konkretne produkty lub kategorie produktów. Na karuzeli, np. tuż pod linkami sponsorowanymi, pojawiają się odnośniki do konkretnych ofert, z cenami oraz zdjęciami. Użytkownik może w nie kliknąć, aby przejść do oferty i dokonać szybkiego zakupu. To element SERP, który ma wysoki potencjał konwersyjny.

Wyniki wideo

Wyniki wideo w SERP-ach pojawiają się z coraz większą częstotliwością. Mogą prowadzić np. do określonych fragmentów materiału na YouTube, czyli tych, które są najbardziej odpowiednie dla danego zapytania.

Wyniki lokalne w SERP

Wyniki lokalne to „namiary” na konkretne firmy, które oferują dany produkt czy usługę w okolicy. Mogą się pojawić razem z odnośnikiem do Mapy Google i danymi kontaktowymi. Najczęściej tego rodzaju elementy w SERP pojawiają się w odpowiedzi na słowa kluczowe zawierające nazwę miejscowości.

Uwaga! To, jak będzie wyglądać Search Engine Results Page zależy od wielu czynników. Inaczej będzie wyglądać strona wyników wyszukiwania wyświetlana w odpowiedzi na ogólne pytanie, a inaczej przy poszukiwaniu konkretnego produktu. Aby się o tym przekonać, możesz wpisać różne zapytania w Google. Szybko zobaczysz, że strona wyników wyszukiwania dla każdego z nich będzie się prezentować inaczej.

Jak wpłynąć na kolejność wyników wyszukiwania w SERP i poprawić swoją pozycję?

Co zrobić, aby link do Twojej strony pojawiał się w SERP w wyszukiwarce internetowej na wysokiej pozycji? Działaniami, które możesz podjąć, są:

  • analiza SERP — pozwoli przekonać się, na jakie słowa kluczowe Twoja strona prezentuje się wysoko w wynikach organicznych i dokonać optymalizacji SEO;

  • audyt kampanii reklamy PPC — umożliwi weryfikację skuteczności płatnej reklamy w wyszukiwarkach.

Gdy zbierzesz odpowiednie dane i zaplanujesz spójne działania z obszaru marketingu internetowego, możesz znacząco wpłynąć na pozycję swojej strony w SERP-ach. Znajdź więc swój klucz do tego, aby skutecznie pozyskiwać klientów przez Google.

Scroll to Top