Co to jest SEO?
SEO (Search Engine Optimization) to fundament nowoczesnego marketingu. Widoczność strony w wyszukiwarce Google to najlepszy sposób na zwiększanie widoczności swojej marki, a w efekcie na potęgowanie sprzedaży. Zobacz, co dokładniej obejmuje optymalizacja strony pod kątem SEO i jak zadbać o jak najlepsze pozycje w wynikach wyszukiwania, aby przyciągnąć potencjalnych klientów.
Czym tak naprawdę jest optymalizacja strony?
Search Engine Optimization to bardzo szerokie pojęcie, którego zakres zmienia się na przestrzeni czasu. Dzieje się to wraz z rozwojem technologii i pojawianiem się coraz to nowych narzędzi, które pozwalają poprawić pozycję strony w wynikach wyszukiwania Google. Ważnym elementem SEO jest dobrze zaplanowana strukturę strony, która obejmuje zarówno nawigację, jak i unikalne URL’e, co jest kluczowe dla efektywnego indeksowania przez Google oraz wygody użytkowników.
W ogólnym ujęciu można jednak powiedzieć, że SEO, czyli pozycjonowanie stron, oznacza wszystkie działania, których celem jest uzyskanie jak najlepszej widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania.
Jakie są cele SEO?
Zastanawiasz się, dlaczego pozycja w wynikach wyszukiwania Google jest tak ważna? Obecnie wyszukiwarki stanowią bardzo ważne źródło informacji o “wszystkim”. Korzystają z nich również Twoi klienci, poszukując rozwiązań swoich problemów i tych, które zaspokoją ich potrzeby. Jeżeli zatem Google “skieruje” ich na Twoją stronę, Ty masz większe szanse na pozyskanie zapytania ofertowego, a nawet zamówienia.
Mówiąc dokładniej, dobrze prowadzone działania SEO:
podnoszą widoczność strony w wynikach wyszukiwania, a zatem pojawia się ona częściej i na wyższych pozycjach;
zwiększają ruch organiczny na stronie, a im więcej pojawia się na niej użytkowników, tym wyższe szanse sprzedażowe;
przyciągają wartościowych odbiorców, a zatem tych, którzy należą do grup docelowych marki; to przekłada się na optymalizację kosztów sprzedaży i przyspieszenie tego procesu (trafiają do Ciebie tylko takie osoby, które prawdopodobnie jesteś w stanie dobrze obsłużyć) poprzez prawidłowy dobór i wplecenie słów kluczowych w treści strony. Słowa kluczowe pomagają algorytmom wyszukiwarek zrozumieć, na jakie zapytania strona powinna być wyświetlana, co w konsekwencji ma wpływ na jej widoczność w wynikach wyszukiwania.
Wniosek jest oczywisty: inwestycja w optymalizację strony internetowej to prosta droga do tego, aby wzmocnić konkurencyjność firmy i lepiej odnaleźć się na rynku. SEO się opłaca!
Jakie są najważniejsze elementy pozycjonowania stron w wyszukiwarce Google?
Po pierwsze warto wprowadzić podział na on-page SEO i off-page SEO. Na czym polega różnica? Te pierwsze są prowadzone bezpośrednio na stronie, a drugie — poza nią. Obie kategorie działań są równie istotne!
Narzędzia on-page SEO w praktyce
On-page SEO to bardzo szeroka kategoria działań, które można podjąć w celu poprawy widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Co się do nich zalicza? Warto wymienić takie elementy jak:
dobrej jakości treści strony — chodzi nie tylko o to zawarcie w nich określonych słów kluczowych, ale o wysoką wartość merytoryczną oraz dostosowanie do wymogów UX;
optymalizacja nagłówków — powinny mieć one przemyślaną strukturę logiczną, a także być źródłem określonych słów kluczowych;
optymalizacja meta tagów, a w szczególności tagów „title” i „description” — one również powinny być dobrym źródłem adekwatnych słów kluczowych, a jednocześnie stać się atrakcyjną zachętą do otwarcia danej zakładki;
linkowanie wewnętrzne, czyli zastosowanie odnośników do innych treści na stronie, tak aby stworzyć logiczną sieć powiązań między nimi.
Równie ważne dla on-page SEO są kwestie techniczne. Optymalizacja techniczna strony internetowej powinna uwzględniać m.in. poprawę jej responsywności, prędkości ładowania czy przejrzystości kodu. Każda bariera, która utrudni użytkownikowi skorzystanie z informacji na witrynie, wpływa negatywnie na jej wyniki w wyszukiwarce Google.
Narzędzia off-page SEO w praktyce
Działania SEO są podejmowane również poza samą pozycjonowaną stroną. W tym kontekście znaczenie mają przede wszystkim dwa elementy. Pierwszym z nich jest link building, a zatem pozyskiwanie wartościowych linków zewnętrznych. Im jest ich więcej, tym lepsza pozycja danej witryny w wyszukiwarce Google. Podnoszą one bowiem widoczność strony oraz jej wiarygodność.
Druga kwestia ważna pod kątem wyszukiwarek to obecność firmy w mediach społecznościowych. Aktywność na Facebooku, Instagramie, LinkedIn czy TikToku również może wzmacniać pozycję w wynikach wyszukiwania. Dlatego social media marketing także ma znaczenie dla Search Engine Optimization.
Jak sprawdzać efekty działań SEO?
Co zrobić, aby upewnić się, że np. dodanie słów kluczowych czy też optymalizacja strony internetowej przełożyły się na pozycję w wynikach wyszukiwania? Samo sprawdzenie tzw. SERP-ów nie wystarczy. Najlepszym rozwiązaniem jest więc zastosowanie zaawansowanych narzędzi analitycznych. Pomocne w Search Engine Optimization jest choćby Google Search Console. Ta platforma pozwala m.in. zweryfikować widoczność w wynikach wyszukiwania, przeprowadzić analizę słów kluczowych, a także wstępnie zidentyfikować problemy techniczne, które mogą być winne słabszej widoczności strony.
Poza Google Search Console czy Google Analytics dostępne są także inne płatne narzędzia. Dzięki nim można przeprowadzić kompleksowe analizy słów kluczowych i jeszcze precyzyjniej spojrzeć na wyniki pozycjonowania stron pod kątem wyszukiwarek.
Pamiętaj! Proces optymalizacji strony wymaga czasu i cierpliwości. Search Engine Marketing (marketing wyszukiwarek internetowych) oraz działania SEO przynoszą pożądane efekty po miesiącach pracy. Są one jednak długofalowe. Odpowiednie wykorzystanie potencjału wyszukiwarek internetowych to pierwszy krok do skuteczniejszego pozyskiwania klientów i zwiększenia sprzedaży.