SEM (Search Engine Marketing) to jeden z najważniejszych elementów nowoczesnej komunikacji z klientami. Narzędzia z tego obszaru pozwalają na dotarcie do klientów na każdym etapie lejka sprzedażowego, aby krok po kroku doprowadzić ich do konwersji. Marketing internetowy, w tym techniki SEM i SEO, wpływa na zwiększenie widoczności w wyszukiwarkach oraz na efektywność kampanii reklamowych. Czym jednak dokładniej jest SEM? Te działania nie kończą się na bezpłatnych wynikach wyszukiwania.
Search Engine Marketing, czyli marketing w wyszukiwarkach internetowych
SEM to określenie oznaczające marketing w wyszukiwarkach internetowych. Jego celem jest zwiększenie widoczności strony w Google i podobnych serwisach wszelkimi możliwymi środkami, zarówno organicznymi, jak i płatnymi.
Można więc powiedzieć, że SEM jest spójną strategią z zakresu marketingu internetowego, która łączy różnorodne techniki w celu osiągnięcia jednego celu. Jest nim sprzedaż.
SEM = SEO + PPC
Pod powyższym równaniem kryje się „wzór” na działania z obszaru Search Engine Marketing. Już przyglądając się mu, wiesz, że SEO i SEM nie są tym samym. To drugie określenie jest pojęciem znacznie szerszym niż pierwsze!
SEM to połączone działania SEO, które zwiększają widoczność strony internetowej w wynikach organicznych, oraz PPC, czyli płatna promocja w wynikach wyszukiwania. A co dokładniej składa się na poszczególne elementy strategii SEM?
Działania SEO w strategii SEM
SEO (Search Engine Optimization) to długofalowa strategia, której celem jest poprawa widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Aby ją zrealizować, trzeba wpisać się w wymogi stawiane przez algorytmy. Chodzi o to, aby Twoja strona dostarczała szybko wartościowych informacji o tematach, które interesują Twoje grupy docelowe. Aby spełnić tego oczekiwania, trzeba m.in. zadbać o:
optymalizację strony pod kątem wyszukiwarek internetowych, czyli dodanie określonych słów kluczowych, zadbanie o nagłówki, meta tagi itp.;
przygotowanie wysokiej jakości treści, które dostarczają merytorycznych informacji odpowiadających na potrzeby klienta;
szybkie ładowanie się witryny i usunięcie z niej wszelkich barier komunikacyjnych;
bezpieczeństwo strony www, aby nie była zainfekowana.
Elementem Search Engine Optimization są również działania off-site. Pozycjonowanie stron wzmacniają choćby wartościowe linki zewnętrzne czy promocja witryny w mediach społecznościowych. Im więcej osób przyciągniesz na stronę internetową, tym lepsze będą jej wyniki w wyszukiwarce Google.
Pamiętaj, że Search Engine Optimization, czyli budowanie dobrych zasięgów w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, to strategia na lata. Jej wdrożenie wymaga cierpliwości i systematyczności, ale raz uzyskane efekty pracują na kolejne, a koszt działań spada.
Narzędzia PPC w strategii SEM
Drugim ogniwem strategii SEM są działania PPC (Pay Per Click). Chodzi o płatne kampanie reklamowe w wyszukiwarkach internetowych. Do tej kategorii zalicza się przede wszystkim linki sponsorowane oraz inne formy komunikatów, które wyświetlają się w Google po wpisaniu przez użytkownika określonych słów kluczowych.
Warto przy tym pamiętać, że kampania Google Ads może dostarczyć znacznie więcej narzędzi wspomagających widoczność strony w wyszukiwarce Google, np. reklamy w sieci wyszukiwania. Mogą one trafić w formie grafik lub treści na rozmaite zewnętrzne portale, a także do aplikacji. „Podążą” więc za klientem na odwiedzane przez niego strony.
Warto przy tym pamiętać, że działania SEO i SEM w obszarze PPC wzajemnie się uzupełniają i „napędzają”. Dobre wyniki uzyskiwane z linków sponsorowanych mogą wspierać pozycjonowanie stron.
Skuteczna promocja w wynikach wyszukiwania. Jak prowadzić działania SEM?
Najważniejszą kwestią w odniesieniu do skuteczności kampanii SEM jest jej przemyślane zaplanowanie. Potrzebna jest jedna, spójna strategia, w ramach której wykorzystasz narzędzia SEO i PPC najlepiej dopasowane do konkretnej sytuacji.
Warto zatem zadbać o:
jak najdokładniejsze określenie celów kampanii SEM, zarówno krótko-, jak i długoterminowych; musisz wiedzieć, do czego są Ci potrzebne optymalizacja stron WWW czy płatne reklamy graficzne;
przeanalizowanie i dobór słów kluczowych, które dobrze współgrają z zapytaniami wpisywanymi przez osoby z Twoich grup docelowych; to po tych frazach mają one dotrzeć do Twojej oferty;
precyzyjne zdefiniowanie person grup docelowych, tak aby komunikaty do klientów, np. w ramach PPC były precyzyjnie dobrane;
rozsądne rozplanowanie podejmowanych działań; pamiętaj przy tym, że wdrożenie rozwiązań z zakresu optymalizacji stron www potrwa sporo czasu, a kampania Google Ads może być uruchomiona szybko;
przygotowanie się do obsługi ruchu, który wygenerują działania SEM — musisz mieć pewność, że Twoja firma jest gotowa na zwiększoną liczbę zamówień czy zapytań ofertowych.
Pamiętaj! Umiejętne połączenie możliwości, które dają pozycjonowanie stron internetowych oraz kampania Google Ads w ramach jednej strategii SEM to klucz do rozwoju biznesu. Warto wykorzystać ich potencjał.