Co to jest wskaźnik ROI?
Prowadząc działania w zakresie marketingu internetowego, musisz być w stanie określić zwrot z inwestycji. W jego określeniu pomoże Ci wskaźnik ROI, który pomaga ocenić efektywność inwestycji.
Definicja ROI
ROI (z ang. Return On Investment) oznacza zwrot z inwestycji. To wskaźnik służący ocenie opłacalności różnego rodzaju projektów: od typowo związanych z rozwojem biznesu (np. poszerzeniem parku maszynowego czy wprowadzeniem nowych produktów) aż po te marketingowe. Jednak w tym drugim przypadku często mówi się nie o ROI, ale o ROMI (Return on Marketing Investment).
Wskaźnik Return on Investment – do czego służy?
Znajomość tego wskaźnika to podstawa każdej strategii marketingowej – obliczenie ROI pozwoli Ci dowiedzieć się, czy koszt prowadzonych działań przewyższa zysk, czy jest od niego niższy. Wartość wskaźnika pokaże Ci, czy wydane pieniądze zwróciły się z nadwyżką, czy jednak poniosłeś stratę.
Do czego można wykorzystać wskaźnik oceny opłacalności projektów w marketingu?
ROI jest wskaźnikiem o szerokim zakresie zastosowania. Pomoże Ci zarówno, gdy sprawdzasz efektywność inwestycji w płatne reklamy, np. Google Ads, jak i kiedy chcesz ocenić opłacalność działań SEO czy innych przedsięwzięć marketingowych. Możesz z niego korzystać, gdy:
chcesz dokonać oceny opłacalności projektów odnoszących się do góry lejka sprzedażowego,
sprawdzić opłacalność działań nastawionych na szybką konwersję.
Warto wiedzieć! Przy pomocy ROI znacznie łatwiej policzysz opłacalność inwestycji, której koszt znasz. Tak będzie np. w przypadku przeliczenia wydatków na kampanię reklamową, promującą konkretne produkty.
Jak obliczyć ROI (Return on Investment)?
Zastanawiasz się, jak obliczyć ROI? Skorzystaj z poniższego wzoru:
Wskaźnik ROI =[(przychód z kampanii reklamowych – koszty kampanii)/koszty kampanii)] x 100.
Aby określić rentowność inwestycji wystarczy podstawić konkretne dane.
Załóżmy, że prowadzisz sklep internetowy z odzieżą i chcesz wypromować nową kolekcję. I tak:
budżet reklamowy na Google Ads wyniósł 20 000 zł — chodzi o całkowite nakłady inwestycyjne, zarówno publikację reklam, jak i ich przygotowanie oraz obsługę;
w wyniku przeprowadzenia kampanii osiągnięto wzrost sprzedaży – przychód wyniósł 100 000 zł;
koszty zakupu, magazynowania i wysyłki towarów do klientów wyniosły 50 000 zł.
Po odliczeniu kosztów operacyjnych zysk ze sprzedaży wyniósł więc 50 000 zł, a koszt kampanii – 20 000 zł. Po podstawieniu danych do wzoru, ROI wynosi 150%.
Interpretacja wskaźnika ROI
Wskaźnik ROI na poziomie 150% oznacza, że każde 1 zł, które zostało wydane na kampanię przełożyło się na 1,50 zł zysku. Tyle wynosi zwrot z inwestycji.
Natomiast, gdyby wskaźnik ROI miał wartość poniżej 100%, wówczas wskazywałby na straty związane z daną inwestycją.
Warto wiedzieć! Nie można jednoznacznie określić, jaki wskaźnik ROI oznacza pełną efektywność inwestycji. Znaczenie ma wiele czynników, m.in. specyfika i cele kampanii, branża, realia sprzedaży. Zdarza się, że rentowność inwestycji daje wskaźnik ROI na poziomie 120% a w innych przypadkach trzeba się zbliżyć do poziomu 1000-2000% ROI.
Właśnie z tego powodu obliczanie wskaźnika ROI (Return on Investment) nie kończy się na wyliczeniu, czy koszt działania przewyższa zysk. Równie ważne jest wcześniejsze doprecyzowanie tego, jaki zwrot z inwestycji będzie oznaczał realny zysk.
Niski wskaźnik rentowności inwestycji (wskaźnik ROI) i co dalej?
Jeśli kalkulacja pokazała, że wskaźnik rentowności inwestycji jest zbyt niski, musisz podjąć działania, które pozwolą osiągnąć wyższy wskaźnik ROI. To, co może zapewnić większą rentowność inwestycji, zależy od wielu czynników, np. w kontekście kampanii reklamowych wskaźnik ROI mogą podnieść:
bardziej precyzyjne targetowanie grup docelowych — pomoże Ci to uniknąć „przepalenia budżetu” na kontakt z osobami niezainteresowanymi Twoimi produktami;
dopracowanie kreacji, tak aby bardziej przyciągały uwagę i były wyraźniej „konwersyjne”;
uspójnienie strategii biznesowych i marketingowych, aby wszystkie elementy lepiej łączyły się ze sobą.
W dobrze konkretnych działań pomoże przeprowadzenie kompleksowego audytu, który będzie punktem wyjścia do korzystnych zmian.
Jak często przeprowadzać ocenę efektywności inwestycji?
Zastanawiasz się, z jaką częstotliwością oceniać efektywność inwestycji? Wskaźnik ROI warto obliczać regularnie. To szczególnie istotne, jeśli wyliczenia pokazują ujemny wskaźnik ROI albo interesuje Cię większa rentowność inwestycji.
Jeśli chcesz zachować kontrolę nad budżetem marketingowym i zależy Ci na prowadzeniu działań przynoszących największe zyski, obliczanie wskaźnika ROI potraktuj priorytetowo. Dokonuj tego regularnie, bo uzyskane dane mogą być pomocne przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych.