UGC (User Generated Content)

We współczesnej komunikacji marketingowej ważne jest nie tylko to, co Ty — jako reklamodawca — chcesz pokazać swoim klientom. Jeszcze istotniejsza jest interakcja z nimi oraz treści, które użytkownicy przygotowują odnośnie do Twojej oferty. Dowiedz się więcej o UGC, czyli User Generated Content. Sukces w tworzeniu UGC opiera się na regularności, autentyczności oraz umiejętności interakcji z publicznością, z uwzględnieniem ich oczekiwań i preferencji użytkowników.

Definicja User Generated Content (UGC)

Zastanawiasz się, czym jest User Generated Content (UGC)? Pod tą nazwą kryją się wszelkie treści tworzone przez użytkowników, które dotyczą danej marki. Treści klientów są autentycznym narzędziem marketingowym, które zwiększa wiarygodność marki. Czyli jakie? Chodzi nie tylko o krótkie komentarze pod postami w mediach społecznościowych czy o recenzje zostawiane np. w wizytówce Google. W grę wchodzi też bardziej kreatywny content, choćby TikToki, relacje na Instagramie czy tekstowe posty w innych social mediach. Ich największa wartość tkwi w tym, że powstają z inicjatywy samych klientów, a nie na bezpośrednie zlecenie firmy. UGC to naturalne i spontaniczne treści, dlatego społeczność zgromadzona wokół marki odbiera je jako autentyczne opinie, i ma do nich większe zaufanie niż do tradycyjnej reklamy.

Jest to szczególnie widoczne w social mediach (np. Facebook, Instagram czy TikTok) – treści generowane przez użytkowników często osiągają znacznie większe zasięgi organiczne niż oficjalne materiały promocyjne. Z tego powodu coraz więcej firm szuka sposobów na zachęcenie odbiorców do tworzenia UGC.

Dlaczego treści tworzone przez użytkowników mają znaczenie?

Już wiesz, jak działa User Generated Content. Bez wątpienia można powiedzieć, że obecnie UGC to podstawa komunikacji marketingowej z klientami, i to zarówno na rynku konsumenckim, jak i B2B. Regularnie publikuj treści, które angażują odbiorców i pomagają budować społeczność wokół marki poprzez repostowanie treści generowanych przez użytkowników.

Co da Ci korzystanie z UGC w kontekście pozyskiwania potencjalnych klientów? User Generated Content to sposób na:

  • zbudowanie trwałych, długofalowych więzi z odbiorcami — im bardziej zaangażują się w komentowanie postów czy tworzenie treści UGC, tym łatwiej będzie ich przekonać do konwersji;

  • wzmocnienie działań perswazyjnych z obszaru social proof, czyli dowodu społecznego — prawdziwe recenzje produktów czy komentarze to znacznie lepsze uwiarygodnienie wartości Twojej oferty niż nawet najlepsza kampania Ads;

  • optymalizację kosztów reklamowych — dobrze poprowadzone działania w celu stymulowania tworzenia User Generated Content mogą w długofalowej perspektywie przynieść wyraźnie wyższe ROI niż typowa płatna reklama w mediach społecznościowych czy wyszukiwarkach.

Warto wiedzieć! To, jak będą wyglądały działania UGC, zależy m.in. od specyfiki Twoich grup docelowych. To, w których mediach społecznościowych mają się pojawić treści tworzone przez użytkowników, zależy choćby od tego, czy operujesz w świecie B2B czy B2C. W tym pierwszym przypadku w swojej strategii marketingowej będziesz potrzebować UGC w wizytówce Google czy dyskusjach na LinkedIn. W drugim zapewne bardziej będą Cię interesować treści tworzone przez użytkowników mediów społecznościowych takich jak Facebook, TikTok czy Instagram.

Jak wykorzystać UGC w marketingu?

User Created Content można zastosować na wszystkich etapach lejka marketingowego: od budowania świadomości marki, po szybką sprzedaż. Treści publikowane przez użytkowników odgrywają kluczową rolę w strategiach marketingowych firm, zwiększając zaangażowanie i sprzedaż.

Zobacz, jak UGC może Ci pomóc w różnych sytuacjach.

UGC a budowanie zaufania i wiarygodności marki

Wykorzystanie autentycznych treści od klientów w komunikacji marketingowej pomoże zbudować i wzmocnić zaufanie do marki. To ważne zwłaszcza na pierwszym etapie lejka sprzedażowego. Jak wówczas wykorzystać User Generated Content?

Z pomocą przyjdą choćby pozytywne recenzje produktów oraz opinie na Google. Warto też pomyśleć o zachęceniu społeczności do tworzenia ogólniejszego contentu, luźno powiązanego z marką. Ma on przyciągnąć uwagę i ruch, czyli zebrać publiczność, której będzie potem można zaprezentować konkretny produkt.

USG pomoże także w uwiarygodnieniu marki — treści tworzone przez użytkowników, jak już wiesz, to najlepszy social proof.

UGC a kampanie w mediach społecznościowych

Media społecznościowe to naturalne środowisko dla UGC. To właśnie w tej przestrzeni można budować społeczność dookoła marki. Jak? Tu pole do popisu jest bardzo szerokie:

  • zachęć użytkowników do komentowania postów i uczestniczenia w ankietach – to prosty sposób na pobudzanie ruchu organicznego oraz budowanie zasięgów;

  • stwórz grupy dyskusyjne wokół rozwiązań Twojej firmy ,aby zachęcić obecnych i potencjalnych klientów do rozmowy o produktach – ich wypowiedzi pomogą Ci również „doszlifować” ofertę oraz dopracować persony grup odbiorców.

UGC a integracja z treściami marki

UGC świetnie uzupełnia własne działania contentowe marki. Te elementy mogą działać w ramach jednej, kompleksowej strategii marketingowej. Jak to działa?

Wykorzystaj User Generated Content na swojej stronie firmowej. Możesz np. umieścić cytaty z opinii Google jako dowód na jakość Twojej oferty. Uwaga! Warto pamiętać o odpowiednim oznaczaniu źródeł i uzyskaniu zgody na wykorzystanie materiałów.

Jak zwiększyć ilość UGC w mediach społecznościowych?

Aby strategia UGC działała i przynosiła efekty, treści generowanych przez użytkowników musi być wystarczająco dużo. Im jest ich więcej, tym lepiej! Co zatem zrobić, aby pozyskiwać User Generated Content w mediach społecznościowych?

Konkursy i wyzwania w mediach społecznościowych

Konkursy w kanałach społecznościowych są bardzo skutecznym sposobem na pozyskanie UGC. Jak to działa? Najczęściej stosowane strategie to:

  • konkursy z atrakcyjnymi nagrodami — aby wziąć w nich udział, użytkownicy muszą np. zasubskrybować profil marki na platformach mediów społecznościowych, a także udostępnić wskazany post czy napisać komentarz lub zostawić recenzję;

  • wyzwania tematyczne – mogą być związane np. z konkretną kampanią produktową albo z działaniami charytatywnymi; ich celem jest zachęcenie użytkowników do stworzenia Consumer Generated Media, czyli np. zdjęć czy filmów o określonej tematyce.

Hashtagi

Unikalne hashtagi związane z marką, pomogą szybko rozpropagować informacje o konkretnej kampanii, którą prowadzisz. Zachęcaj użytkowników, aby wzbogacali treści generowane przez siebie o te znaczniki. Dzięki temu będzie Ci też łatwiej monitorować zasięgi i efektywność kampanii UGC. Pamiętaj, że hashtagi powinny być unikalne i „chwytliwe” tak, żeby użytkownicy przy ich przepisywaniu nie popełniali błędów.

Współpraca z influencerami

Kolejnym sposobem na zachęcenie użytkowników do tworzenia i udostępniania treści związanych z Twoją marką jest współpraca z influencerami. Jak to działa? Oto jeden z możliwych scenariuszy. Influencer publikuje na swoich kanałach posty związane z produktami danej marki. Jednocześnie zachęca swoich odbiorców np. do udziału w konkursie, który organizuje firma. Jego posty sprawiają, że użytkownicy generują treści chętniej i częściej. Zasięgi Twojej marki się zwiększają, a powstawanie UGC jeszcze bardziej się napędza.

Podejmowanie interakcji z odbiorcami w mediach społecznościowych

Dobrym pomysłem na zwiększenie ilości User Generated Content (UGC) jest podjęcie dialogu z odbiorcami w mediach społecznościowych? Jak to zrobić? Możesz np.:

  • wejść w dyskusję z userami pod postami publikowanymi na Facebooku czy LinkedIn, np. odpowiadając na pytania czy „reklamacje”; pozostawianie takich wiadomości bez odzewu może tylko zaszkodzić;

  • zadawać w postach różnego rodzaju pytania otwarte, np. typu: „Co myślicie o naszym nowym produkcie?”, „Jak możemy usprawnić rozwiązanie X” lub ogólniejsze, luźniej związane z produktami firmy.

Jak zatem widzisz, UGC, czyli User Generated Content, to narzędzie, które pozwoli Ci zwiększyć zasięgi, podnieść wiarygodność marki, a w efekcie — lepiej sprzedawać. Zastanów się, jak możesz je wykorzystać, czy to w mediach społecznościowych, czy w ramach własnego content marketingu. Dobra strategia to podstawa!

Scroll to Top